Bárányborda több élete


Egy kedves ismerősünktől egy fél bárányt vettünk még a tavasszal. Akkor előszedtem a megfelelő szakirodalmat, és megpróbáltam szakszerűen darabokra szedni. Ez az állat valahol a bárány és a birka határán járt, nem volt kicsi, de finom volt a húsa. Ahogy szedem elő a darabokat a fagyasztóból, úgy próbálom megtanulni, hogy melyik része mire jó. A nagyon fiatal állatokra szabott (zsenge grillezett bárányborda) és a nagyon rusztikus (bográcsos birkapörkölt) közötti műfajban elég kevés receptet találtam, így összeszedtem az olvasottakat, és készítettem belőle egy kétfordulós ételt.

Elsőként vasárnapi ebédként ettük egy palócleves-hangulatú főételként. A palócleves nem Palócföldön született, a legvalószínűbb történet szerint Gundel János készítette Mikszáth Kálmán tiszteletére. Az eredtileg ürühúsból készülő paprikás-tejfölös-zöldbabos sűrű leves főbb alapanyagait emeltem át a mártásba. A megmaradt hús másnap apróra vágva szendvicsbe került sok friss zöldséggel. Ez egyébként jó út mindenféle megmaradt főtt vagy sült húsnak. Főtt húsokat fel szoktam vagdalni, és egy serpenyőben jól átpirítom, úgy teljesen újjá tudnak születni. 

"Palóc" bárányborda
egy fél bárány bordái
sok hagyma (3-4 fej)
3-4 gerezd fokhagyma
pirospaprika
só, bors
zöldbab (fagyasztott volt)
babérlevél
kapor
tejszín. tejföl
zsiradék
paradicsom, paprika (ha van)
alaplé/húsleves (ha van)
A báránybordát a csontok között felvágtam, hogy „nyeles” húsokat kapjak. Ezeket sóztam, borsoztam, és egy nagyon forró serpenyőben kevés zsiradékon meg pirítottam mindkét oldalukat. A bordákat kivettem, kicsit vártam, hogy hűljön a serpenyő, és megdinszteltem benne sok hagymát és vöröshagymát. Ezeknek az ízükön kívül sűrítő szerepük is van, nem jó spórolni velük.
Megszórtam pirospaprikával, és felöntöttem egy kevés húslevessel (víz is lehet). Visszaraktam a húsokat, és babérlevéllel, sóval, borssal fűszereztem. Ezután kb. félórát rotyogtattam, míg a hús megpuhult. A vége felé tettem bele egy kevés kaprot.
A zöldbabot kevés vízben puhára főztem. Óvatosan, nem jó, ha szétfő! 
A húsokat kivettem. A mártásba fele-fele arányban tettem tejfölt és tejszínt, és alaposan összeturmixoltam. Ezután kicsit főztem, hogy besűrűsödjön. Ha nem jó az állaga, a zöldbab főzőlevével hígítható, vagy kevés keményítővel sűríthető. A kész mártásba tettem a zöldbabot.
Olyan köret jó mellé, ami szereti a szaftot: gersli, rizs, galuska, puliszka stb.






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések