Céklaszezon vége

Lassacskán, de végre eljutottunk ide is ebben a nehezen induló tavaszban. Most már harsognak a zöldek, és az almán-banánon túlmutató gyümölcsökre se kell olyan sokat várni.
A múlt héten felhasználtam az utolsó céklákat, a legközelebb már a cseresznye fogja lilára-feketére színezni az ujjamat.

Mi lett belőlük?

Savanyított cékla vákuumzsákban. Az elmúlt télen többször kísérleteztem savanyítással, üvegben, sóval, felöntőlével, különböző zöldségekkel. Aztán egy szuvidolós honlapon találkoztam egy jó leírással, hogy hogyan lehet vákuumzsákban fermentálni: A zöldséget és a megfelelő mennyiségű sót (a tisztított, feldarabolt zöldség minden kilójához 20 g só) betettem egy zsákba, kiszívtam belőle a levegőt a vákumozómmal (ez nem volt egy drága eszköz, a helyi szupermarketben időről időre kapni), és utána hagytam néhány hetet érni. A cékla még folyamatban van, kápoztát többször készítettem így a télen. A zsák szépen megdagad, olyan lesz, mint egy kispárna, a zöldség megsavanyodik, és finom ropogós marad. A vákumozás miatt nincs gond penésszel, lémennyiséggel. Sajnos a hulladékcsökkentős elveimmel ütközöm, ez most egy kényelmi kompromisszum.

A másik részéből egy olyan saláta készült, ami már 10 éve rendszeresen szerepel a konyhámban. Mautner Zsófi Gyere velem főzni! könyvéből származik, kicsit átalakítva.

Sültcékla-saláta
két közepes cékla
egy fej lilahagyma
egy savanykás alma
só, bors, cukor
balzsamecet
olívaolaj
(az eredetiben alma helyett szárzeller szerepel és van még benne mazsola meg kapribogyó)
A céklákat sóval, borssal, olívaolajjal kb. egy óra alatt 200 fokos sütőben megsütöm. Meghámozom, ehető falatokra karikázom. A hagymát is karikára vágom. A hagymát elkezdem dinsztelni egy serpenyőben olívaolajon. Egy idő után ráteszem a céklát is. kicsit pirítom, majd rászórom a cukort, pár kavarás után pedig egy adag balzsamecetet.
Néhány percig forralom, kissé hagyom hűlni, és belekeverem a felkockázott almát.

Jól lehűtve a legfinomabb, akár magában, vagy jóféle mozzarella vagy valamilyen natúr hús mellé.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések